lørdag, september 16, 2006

Hvilken dag er det, idag ?


Dette blir min første post på kanskje sånn sirka en evighet. Ja, der er skummelt lenge siden jeg skrev sist. Jeg kan spørre meg selv hvorfor, om jeg får svar er uvisst. Har ikke den beste kontakt med meg selv .. Går jo ann å skylde på ekstremt trøtthet. Du kjenner den siver inn fra ytterst i øyekroken og inn mot pupillen. Når du kjenner dette, kjenner du også hvor godt det faktisk er å bare holde øynene lukket, bare for den lille stunden. Nesten så du svinner henn, men så åpner du øynene igjen. Kroppen er bedøvet og du skulle ønske du kunne lukke dem igjen.

Så skjer det igjen. De er lukket for andre gang. Hjerner prøver å si til deg at du faktisk ikke kan holde på sånn nå, men du greier ikke få kroppen til å reagere. Hjernen og kroppen er to ting, skulle ikke tro de faktisk er i samme "bygning", men sannheten er at det faktisk er sånn. Ikke alltid kroppen lystrer, hvilket er en god unnskyldning.

Dette fenomenet inntreffer tidlig på morgenen. Særlig akkurat da du egentlig burde stått opp, men da kjenner du hvor klar kroppen din egentlig er. Hjernen lystrer kroppen, øynene lukkes, og du er igjen i samme verden. Du slapper helt av. Hender dette inntreffer på kveldene. Du er klar, du stirrer på en skjerm som skriker inn i øynene dine. Aj, det svir. Jeg vil sove, men jeg vil også være våken, fordi jeg ikke har en dritt å gjøre!

Ah, jeg kan virkelig ikke skjønne at når klokka er bare 22.00 på kvelden, så er det like før jeg faller om. Hadde ikke gjort meg noe å hatt narkolepsi i slike tilfeller. " Sorry, kom forseint i dag også jeg. Narkoleptiker, you know! " Denne kan brukes både på skole og arbeid, men jeg er ikke en av de heldige som kan sovne bak rattet.

Det er som å ha på seg dagslinser, plutselig blir de tørre og det føles ut som om øynene har tatt kvelden, evt dagen. Det faktum at jeg faktisk ikke bruker linser og forklarer min trøtthet med det, kan være litt spesielt, men jeg tror det er sammenlignbart!



Vell, god natt alle sammen.


Sleep - Poets of The Fall

22 kommentarer:

Theapai sa...

Sleepy! you're getting really sleeeeepy. When you wake up, you're a frog. Kvaaq!

Så sant. Dagslinsene tørker ut når en er trett. Utrolig, men sant som bare f! Kjennes ut som de krøller seg. *Åaaoh*, hvilket er et ord som brukes innen linsebedrift.

Ingvild sa...

Dagen derpå var jeg den styggeste frosken av alle i Hestmarka :o

Tviler ikke et sekund. Har sett effekten av tørre linser, you know.

Anonym sa...

Linser?

Jeg føler meg trøtt. Jeg ble sliten av bloggen din. Ikke negativt. Men den var søvndyssende og jeg lengter tilbake til de varme vinterdynene mine, noe som ikke er spesielt bra når jeg da skal være våken å lese om energi i naturfagen. *sigh*

Gjesp ut.

Ingvild sa...

Ja, linser. Dagslinser skal taes av på slutten av dagen, men gjør man ikke det vil du bli tørr på øynene, og det tyder på at du har vært oppe lenge, som og kan bety at du burde ha lagt deg for lenge siden.

Ah, know the feeling. Øve til prøve er deprimerende, og deprisjon gjør deg trøtt.

Jeg ønsker meg en vinter med to store, gode vinterdyner som er 220*220, og en dobbelseng. Sove hele vinteren, som bjørnen. *Misunne*

Anonym sa...

Oh :o

Og jeg som trodde du mente linser, i typen spiselige. Skuffa.

Uansett. Jeg vil hete og hete Bjørn og ligge i hi. Vel og merke et som er litt mindre fuktig og kaldt. Men den dyna er jeg med på. Share?

Ingvild sa...

Linser, som i maten, har vel ingenting å gjøre med trøtthet. Håper iallefall ikke det, linser(maten) ser ekkelt ut, og er ikke spesielt godt heller!

Yes, ingen grunn til å ikke dele. Advarsel though: Jeg har kalde føtter :o

Tenk deg at vi kunne sovet og sovet helt til du er uthvilt. Ligge i en god seng, beste kvalitet selfølgelig. Med dyner som du kan drømme deg bort i bare ved å tenke på dem. Aaah * drømme seg bort *.

Dessuten finnes det mange negative sider med trøtthet, evt søvn. Hvis man blir heftet med noe, så mangler du litt søvn for hver dag som går. Og sjansen for at du faktisk sovner av er mye større(!). Dette er ren fakta. Legger du deg til samme tid hver kveld, og plutselig legger deg senere eller tidligere, så ødlegger du rytmen.

Jeg vil sove, NÅ! >_<

Anonym sa...

I need some sleep - The Eels.

Linser er i følge vår alles kjære wikipedia hovedingrediens i alle sovepiller. De har en neddyssende effekt både på hjerne og hjerte, men kanskje ikke på magen. Men hvis du likevel sover merker du uansett ikke den trangen. Apropos mageproblemer, er heller ikke bønner den beste kuren. Og tenk hvis vi måtte hatt bønner på øynene da?

Uansett, la oss bygge en vinterdyne-hytte mellom 2 stoler med et saueskinn på gulvet. Ekte hytteidyll. jeg tenker type Sveits eller Østerrike. Gjerne kombinert med en barmfager jomfru som serverer skummet øl og valnøtter.

Det jeg egentlig vil fram til er: Skal vi skaffe oss en St.Bernardshund med sprittønne rundt halsen?

Ingvild sa...

Bønner på øynene, er du gal? Kunne aldri ha tenkt meg å ha hatt bønner på øynene. Bare tanken på det er ekkelt.

Godt mulig at linser er søvndyssende, men jeg blir søvnig uten å spise linser. Så kan hende det finnes mange typer mat me innhold som gjør deg trett.

Jatakk, til et fin hytte laget mellom to stoler. Høres koslig ut. Men sier neitakk til øl med skum og valnøtter, frister ikke så veldig, om du skjønner ?

St.Bernardshund = fine hunden! Hvorfor ikke skaffe oss en "Båtsmann" ? Hadde sikkert vært noe .. :)

Anonym sa...

Bønner i tomatsaus smaker da fortreffelig :o

Uansett, aldri sett helt poenget med at hun stygge jenteungen fra saltkråkan, bolla eller whatever hun het, hadde en st.bernhardhund i den svenske skjærgården? En hund som liker best å løpe i 4 fot dyp snø mens greske turister drukner i snøskred. I tilegg til å kalle Båtsmann. Fysj.

Ingvild sa...

Det er faktisk ikke så værst å spise! Men å ha de på øynene, er en annen sak.

Nei, det har jeg heller aldri skjønt. Jeg hater Tjorven! Jeg kan ikke fordra den stygge, feite jenta. Hun sjefer alle rundt, og tror hun virkelig er noe. " Kom da Båtsmann! " Jeg får frysninger bare ved tanken på at Tjorven skal rope på meg.

Ease my troubled mind.

Anonym sa...

Tjorven ja. Tjorven = Tjukken = Feit Jente = Bolla.
Du skjønner tankegangen min.

Jeg trodde faktisk til jeg nådde min høye alder av 12 år at Tjorven faktisk var en gutt.

Ingvild sa...

Hadde ikke vært rart. Jenter på den tida skulle jo ikke sjefe andre rundt. Det var en mannsdomminert verden, som det faktisk ennå er, selv om vi fikk likestilling i 1978.

Skumle tanker om at kvinner ikke blir likestilt er at kvinner faktisk begynner å oppføre seg som menn. Vi blir til trailer-lesber, brannMENN, postMENN og lignende.
Sannheten skremmer.

Anonym sa...

jeg personlig finner helseBRØDRE verst. Jeg liker ikke menn som måler omkretsen til ballene til små gutter.

Ingvild sa...

Kan ikke si jeg vet så mye om de såkalte helsebrødrene :o
Men hørtes litt på kanten ut.

Anonym sa...

Har bare drømt om dem though.
Samme natten som jeg drømte at jeg var ambulansesjåfør, noe som forøvrig var enda skumlere. Jeg rånte til Botten Anna :|

Ingvild sa...

Hvilken musikk råner ikke du til da, frøken ? Unge frøken ..
Frøken , frøøø .

Æ e klar , arbeid e døvt .

Steffen sa...

kainnj itj dy mæ... botten anna? virkeli? æ trur de e ganske høgt opp på lista over gode groinnja te å ta live av sæ sjøl...

Å hei

Ingvild sa...

Haha! Eni så eni . Det værste av alt er at jeg har sett han fyren framført Boten Anna Live :o Måtte bare flire.

Anonym sa...

Var det en kommentar med samme funksjon som et trusselbrev? :o

Steffen sa...

kall det.. eh.. veiledning;)
nei da, ikke ta live av deg.
bare.. ikke tenk på den "sangen". værsåsnill

Anonym sa...

Haha, oppfattet:)
Foresten så tenker jeg ikke på sangen. Jeg drømmer om den, ufrivillig vel og merke. Noe som vi kaller et mareritt..

Steffen sa...

De e eit freudiansk fenomen.. du drømme om sangen ferrde eit eiller ainja, blabbeti blabbelabb bla bla.. men mareritt? ja, de e nåkk de